
Շարքում տեղ գտած գործերը գրվել են 1913-1917 թթ.: 26 բանաստեղծություն
տպագրվել է մամուլում: Ընդգրկում է 71 բանաստեղծություն: Բարձրագույն արժեքն այստեղ
սերն է, որը հնչում է սրբազան նվիրումի օրհներգությամբ.
Եթե սեր չկա – ինչի՞ համար
Պիտի չարչարվեմ չար աշխարհում.-
Կգնամ հողի գիրկը խավար,
Կլռեմ որպես քարն է լռում.
Եվ ինձ թող ծաղրե երկինքը ցուրտ,
Երկիրը տոնե խնջույք ագահ –
Եթե աստղերում չկա խորհուրդ,
Եթե աղոթքս լսող չկա:
Սիրո տարածքում զգացումները տարբեր են՝ կարոտից, սպասումից,
հանդիպման բերկրանքից մինչև հեռացում ու բաժանում: Կան նաև դավադիր պահեր, որոնք սեպ
են խրում նախկին մտերիմների մեջ: Այդպիսի մի պահի է գրված «Դարձար դու, և սիրտս տխուր
է…» բանաստեղծությունը:
Նրա աչքի առաջ կյանքի քաոսում կորած մարդկային ճակատագրերն
են.
Մենք բոլորս, բոլորս
Մանուկներ ենք որբ…
Այս անիծյալ կյանքում Տերյանը, ինչպես Նարեկացին, ապավինում
է Աստծուն: «Գիշերն իջավ…» բանաստեղծության
մեջ գրում է.
Օրհնենք բոլորն, ինչ էլ որ գա,
Եվ ընդունենք սրտով հոժար,
Գուցե և Նա մեր ցավն զգա…
Մարդկային ճակատագրերը որոշակիանում են բանաստեղծի կերպարի
մեջ, և իր մասին գրում է.
Նիշված է բախտս վերուստ,
Եվ չկա փրկության դուռ
Աշնան պատկերը վերածվում է ցուրտ հոկտեմբերի և շարունակում
է ծեծել դուռը մատնելով անզոր ու անամոք վիճակի.
Թույն ու թախիծ են անկեղծ հուշերս,
Մութ մտքերին իմ հոգիս ավար է,
Ալեկոծում է հողմը գիշերս. –
Անծայրածի՜ր է, սիրտ, քո խավարը…
Տերյանը գրում է «Սիրում եմ ես նրանց…» բանաստեղծությունը,
որը համակ սեր է՝ ուղղված այս աշխարհում իրենց երջանկությունը որոնած, բայց այդպես
էլ չգտած մարդկանց: Այս շարքի մեջ տրամադրության անցումները շատ են: Ցուրտ հոկտեմբեր
գուժող և անհուսություն տարածող աշնան կողքին ստեղծվում է աշնան այս նրբագեղ պատկերը.
Ոսկեդարձ եկար և միգասքող
Տխուրաչյա աշուն, սիրած աշուն,
Տերևներիդ դանդաղ թափվող ոսկով,
Մետաքսներով քնքշաշրշյուն:
Նայվածքներով խորին, եկար, ներո՜ղ,
Եկար կրկին գերող, խորհրդավո՜ր.
Եկար հուշիկ, անչար ավաղներով,
Օրորներով ամենօրոր:
Տերյանը գրել է նաև տրիոլետներ, որոնք զետեղված են այս շարքում:
Տրիոլետը 8 տողանի բանաստեղծություն է, որի մեջ 1-ին տողը կրկնվում է 4-րդ և 7-րդ,
իսկ 2-րդը՝ 8-րդ տողերում: Հանգավորումը՝ աբբաաբաբ:
Տերյանը տրիոլետներ է նվիրել Նվարդին՝ Հ. Թումանյանի դստերը,
ում հետ մտերմական կամի մեջ էր: Ունի նաև տրիոլետների շարք, որը տոգորված է կյանքի
բերկրանքով: Պատկերների հիմքում հուր, արև, ոսկի բառերն են, որոնք ստեղծում են բռնկուն
սիրո պատկերներ: Լավագույն տրիոլետներից մեկը գրված է Արա Գեղեցիկի, նրա կնոջ՝ Նվարդի
և Ասորեստանի հզոր թագուհի Շամիրամի խորհրդանշաններով: Տերյանը յուրովի վերամարմնավորում
է Խորենացու «Հայոց պատմության» դրվագը, և հավատարիմ անցյալի ացանդույթներին, ասում.
Չեմ դավաճանի իմ Նվարդին,
Որքան էլ դյութես, օ, Շամիրամ.
Որպես արքան այն, մանուկ Արան,
Չեմ դավաճանի իմ Նվարդին:
Այս գործն ունի նախապատմություն: 1915-1916 թթ. Վ. Տերյանը
Մոսկվայում օգնում էր ռուս գրող Մաքսիմ Գորկուն՝ կազմելու «հայ գրականության ժողովածու»
գիրքը: Տերյանը վարժ տիրապետում էր ռուսերենին: Գորկու վրա նա թողնում է զարգացած,
առաջնակարգ գրողի և գրական գործչի տպավորություն: Մտահոգված Տերյանի տաղանդով՝ Գորկին
նրան խորհուրդ է տալիս ստեղծագործել ռուսերեն, քանի որ հայ ընթերցողների թիվը քիչ է…
Հիշյալ տրիոլետը պատասխանն է Գորկուն:
Տերյանը գրել է նաև գազելներ: Գազելը արևելյան բանաստեղծության
կայուն ձևերից է: Բաղկացած է երկտող տներից: Առաջին տողի երկրորդ կիսատողը կրկնվում
է բոլոր զույգ տողերում՝ 2-րդ, 4-րդ, 6-րդ, 8-րդ և այսպես շարունակ: Լավագույններից
է «Հրաժեշտի գազելը» (1917):
Ամեն վայրկյան սիրով տրտում ասում եմ ես մնաս բարով.
Բորբ արևին իմ բոց սրտում ասում եմ ես մնաս բարով:
Տերյանը մնաս բարով է ասում աշխարհին և մնաք բարով՝ մարդկանց:
Տես նաև Հոգևոր Հայաստան, Մթնշաղի անուրջներ, Ոսկի հեքիաթ
և Գիշեր և հուշեր
Վահան Տերյան | Ոսկե շղթա | համառոտ
Reviewed by ՏԱՐԸՆԹԵՐՑՈՒՄ
on
апреля 18, 2017
Rating:
